Ранкові зустрічі

18.09.2020р. в ДНЗ проведено тренінг «Ранкова зустріч скликає друзів».

Мета тренінгу  – навчити педагогів оптимальної організації педагогічної взаємодії з дітьми, спонукати діяти у напрямі позитивних змін з чітким баченням поставленої мети та способів її досягнення.

В процесі роботи тренінгу  педагоги  мали змогу теоретично і практично покроково опрацювати кожен етап алгоритму проведення ранкової зустрічі,
створення позитивних взаємин між дітьми і дорослими у групі; формування навичок спілкування (вміння розмовляти і слухати); сприяння створенню позитивного настрою,  позитивної поведінки та позитивного ставлення один до одного; сприяння формуванню цілісного колективу.

 

Організація ранкового прийому дітей у ДНЗ – важливий аспект фахової майстерності вихователя, від якого залежить якість проживання дитиною дня в дошкільному закладі, її емоційне благополуччя та комфорт протягом усього перебування в дитячому садку, починаючи вже зранку. С. Ладивір «Ранок малюка має починатися з порції любові і добра, і ми маємо навчити цього батьків». Тож, маємо запропонувати батькам основні правила щодо ранкового ритуалу, спрямованого на подачу порції любові і добра для дитини вже з моменту її пробудження, підйому і до приходу в дитячий садок.

Ранкові зустрічі – це запланований, структурований збір групи, сидячи або стоячи у колі, тривалістю 20-25 хвилин, який надає змогу кожній дитині опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички. Така форма спілкування об’єднує соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена групи, що сприяє розвитку почуття доброти, емпатії і включення в освітній процес.  Мета ранкових зустрічей – підготувати дітей до робочого дня.

Цікавий і змістовно наповнений день дитини у дитячому садку починається з цікаво організованого батьками і вихователями ранку. Від того, як його організовують дорослі, залежить рівень активності та творчості малюків, їх настрій протягом дня. Продуманий і добре організований ранковий прийом дітей має велике значення в режимі дня. Привітна зустріч їх вихователем позитивно впливає на настрій, працездатність, дисциплінованість вихованців. Якщо діти знають, що їх чекають і будуть їм раді – вони з великим бажанням ідуть у дитячий садок.

 

Методика проведення ранкових зустрічей у ДНЗ

Планування ранкової зустрічі проводиться так само, як і планування занять. Планування усіх компонентів ранкових зустрічей має відбуватися з урахуванням інтересів дітей та теми дня.

  • Після того, як усі діти зібралися у групі, повідомити їм, що вже час збиратися на ранкову зустріч. Для цього можна включити певну мелодію, увімкнути чи вимкнувши світло, задзвонити у дзвінок, вистукати улюблену мелодію на металофоні тощо.
  • Тривалість ранкової зустрічі визначається віковою групою. Вона не повинна бути занадто довгою, в середньому – до 20-25 хв.
  • В ДНЗ варто поетапно вводити у ранкові зустрічі окремі їх структурні компоненти (протягом шести тижнів).

 

  1. Обов’язкові структурні компоненти ранкової зустрічі:
  • Вітання. Діти разом з вихователем розміщуються в колі. Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.
  • Групове заняття. Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. Мета групових занять полягає в об’єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у виконанні різних вправ. У групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, міні-заняттях. Приклади ігор для дошкільників:

«Музичні стільці». Коли грає музика, діти ходять навколо стільців, розставлених колом. Коли музика припиняється, кожна дитина має сісти на стілець. Якщо стільців недостатньо, діти вирішують, яким чином знайти кожному місце.

«Доторкнись до синього». Діти можуть розпочати гру в колі, але потім їм потрібно мати можливість вільно пересуватися. Вихователь розпочинає гру словами: «Доторкнись до синього!» (можна використовувати набір кольорових карток). Діти мають торкнутися синього кольору на своєму одязі або на одязі інших. Вони можуть торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо. Потім ведучий називає інший колір, наприклад: «Доторкнись до червоного!». Діти, продовжуючи триматися за предмет синього кольору, мають водночас зуміти торкнутися червоного кольору. Протягом гри спонукайте дітей допомагати один одному торкатися відповідних кольорів. У цій грі немає тих, які програли або вибули з гри! Ця гра – зусилля усієї групи. Якщо хтось не в змозі втримати рівновагу або падає, гра починається спочатку.

«Характеристики людей». Оберіть кількох дітей і поставте їх поруч один з одним. Вони повинні мати щонайменше одну спільну ознаку (наприклад, темне волосся). Решта дітей, які стоять у колі, мають визначити цю характеристику. Якщо хтось здогадується, то пропонує іншій дитині з кола, хто має таку ж характеристику, приєднатися до групи.

Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі як вітання та обмін інформацією, і спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.

  • Обмін інформацією. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Діти мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати, а дитина, яка повідомляє інформацію, відповідає на запитання та коментарі товаришів.
  • Щоденні новини. Головна мета щоденних новин – надання дітям інформації. Це: коротке повідомлення, складене вихователем, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці; короткі усні повідомлення; пояснення плану роботи на день; повідомлення теми занять чи видів діяльності на день. Письмове оголошення налаштовує дітей на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвитку математичних та мовленнєвих навичок. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (відповідно віку дітей), наприклад, придумати особливе вітання імениннику; заповнити календар природи чи погоди; скласти загадку до теми дня тощо, що активізує початок індивідуальної роботи або освітню діяльність у центрах активності.
  • Важливою складовою кожної ранкової зустрічі є привітання. Психологи радять починати привітання лише тоді, коли діти утворили коло. Розміщення дітей по колу полегшує вихователю процес керування ними, оскільки він добре бачить кожного. Спілкуючись в колі, дивлячись один одному в очі, діти вчаться поважати інших, покращують свої мовні та комунікативні навички. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для обміну інформацією (саме після нього і починається робота над темою дня та вирішуються певні освітні завдання). Мета привітання – створення атмосфери довіри і затишку, відчуття належності до колективу. Доречно використовувати різні цікаві форми привітань (Гра «Повна кишеня привітань»).

 

    1. Під час ранкових зустрічей доцільно відводити час на створення правил групи. Для того щоб розпочати процес створення правил групи, вихователі наводять приклади коротких, стислих позитивних висловлювань (без частки НЕ), наприклад:– «Класти матеріали на місце»;– «Слухати, коли хтось говорить».
    2. Педагоги також мають ініціювати висловлення дітьми своїх ідей. Правила записують на великому аркуші паперу або наклеюють за допомогою зображень чи символів.
    3. – «Вирішувати проблеми за допомогою слів»;
    4. – «Ходити в групі спокійно»;
  • Під час ранкової зустрічі педагог орієнтує дітей на тему дня, готуючи їх до роботи в центрах діяльності, де їм дозволяють обирати матеріали та користуватися ними так, як вони самі того хочуть. Діти навчаються один в одного і центри діяльності та робота в малих групах забезпечують їх можливостями природної співпраці. Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитися важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям – це саме ті якості, які віддзеркалюють сутність ранкової зустрічі.

 

 

Додати коментар (після перевірки)

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s